woensdag 30 april
Plastic, metaal en drankkartons
Afvals scheiden loont. Het kost wat extra moeite, maar als u uw afval goed scheidt dan bespaart u geld en u helpt mee om het milieu te beschermen. Papier, gft en pmd worden gratis bij u opgehaald. Dit zijn waardevolle grondstoffen waar nieuwe spullen van gemaakt kunnen worden.
De gemeente Kampen hanteert het diftar-systeem. Naast een standaardbedrag betaalt u op basis van het aantal keren dat u restafval aanbiedt. We hanteren daarbij de volgende afvaltarieven.
Minicontainers mogen alleen op de inzameldag worden aangeboden. Doe dit voor half 8 's ochtends; dan wordt een begin gemaakt met de ophaalroutes en weet u zeker dat uw container geleegd wordt.
Gemeente Kampen
Bezoekadres: Burgemeester Berghuisplein 1, Kampen
Postadres: Postbus 5009, 8260 GA Kampen
Telefoon: 14 038
Website: www.kampen.nl
Openingstijden: www.kampen.nl/contact
De gemeente is verplicht om uw huishoudelijk afval op te halen en te laten verwerken. De afvalstoffenheffing is een vergoeding voor de kosten die de gemeente Kampen hiervoor maakt. De afvalstoffenheffing in de gemeente Kampen geschiedt volgens het diftar-principe. Dit betekent dat er sprake is van een vastrecht en een variabel gedeelte. Het vastrecht is voor ieder huishouden gelijk terwijl het variabele gedeelte afhankelijk is van het aantal ledigingen dat u aanbiedt.
De afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die gebruik maakt van een perceel waarvoor de gemeente een verplichting heeft tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.
Wanneer u verhuist binnen de gemeente ontvangt u geen nieuwe aanslag voor het vastrecht. De oorspronkelijke aanslag geldt ook voor uw nieuwe adres. De aanslag met betrekking tot de ledigingen wordt na afloop van het belastingjaar opgelegd en betreft alle adressen waarvan u in dat jaar belastingplichtige bent geweest.
Verhuist u in de loop van het jaar naar een andere gemeente, dan dient u uw verhuizing binnen vijf werkdagen te melden bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente waar u gaat wonen. Vervolgens wordt uw verhuizing door uw nieuwe gemeente aan de gemeente Kampen doorgegeven. U krijgt dan automatisch ontheffing over het aantal resterende volle kalendermaanden van het belastingjaar. Dit gebeurt automatisch, u hoeft daar geen verzoek voor in te dienen.
Wanneer u gaat verhuizen is het niet ondenkbaar dat u afval produceert op het nieuwe adres, dit vanwege klus- en/of opknapwerkzaamheden. Uw containers of afvalpas worden pas geactiveerd als u zich heeft ingeschreven op uw nieuwe adres. Wanneer u wilt dat de containers op een eerder tijdstip worden geactiveerd, dan kunt u dit schriftelijk aanvragen bij het team Belasting en Inning.
Wanneer er sprake is van een eenpersoonshuishouden en de belastingplichtige overlijdt, dan worden de containers na veertien dagen geblokkeerd. De afvalpas wordt na 7 dagen geblokkeerd. Als er sprake is van een meerpersoonshuishouden en de belastingplichtige overlijdt, dan zal er (volgens de beleidsregels) een ander persoon van het huishouden worden aangewezen als belastingplichtige.
Dit jaar ontvangt u de afrekening over het aantal door u aangeboden ledigingen afvalstoffen van het afgelopen jaar. Het betreft het aantal geregistreerde ledigingen door de inzameldienst waarbij de tarieven van het voorgaande jaar in rekening worden gebracht.
Kwijtschelding kan worden verleend voor een maximum bedrag.
Meer informatie over kwijtschelding vindt u op de pagina Kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Neem dan contact op met een van onze medewerkers. Zij staan u graag te woord.